تبلیغات
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم
بنز در قرارداد با خودروان ایرانی شرط گذاشت / دو عنصر آسیب رسان صنعت

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم با اعلام دو عنصر آسیب رسان گفت: بنابر اعلام بنز تا زمانیکه شاکله مدیریتی صنعت خودرو اصلاح نشود با شرکت های ایرانی قرارداد نمی بندد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی علیلو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، تحقیق و تفحص در صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: دو عنصر آسیب رسان در صنعت خودرو حاکم است که یکی مدیریت دولتی است. به طوریکه رئیس هیات مدیره دو خودروساز بزرگ، معاونین وزیر هستند. عنصر دوم رانت است و تا زمانی که شرکت هایی متصل به مراکز ثروت و قدرت باشند و به شکل قانونی و رقابتی عمل نکنند مشکلات پا برجاست.

نماینده سابق مجلس زنجیره تامین قطعات را آلوده به رانت خواند و گفت: در تحقیق و تفحص، آسیب اصلی را در اینجا دیدم و بعد گزارش را ارائه دادیم. اما هیچ اقدام اساسی در این دو حوزه نشده است. حتی اگر با فرانسه و ایتالیا و بنز قرارداد ببندند، مشکل حل نمی شود. شرکت بنز نیز اعلام کرده تا زمانیکه شاکله مدیریتی اصلاح نشود، قرارداد نمی بندد.

علیلو تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در این حوزه ها، تا زمانی که صاحبان منافع بر آن چنبره انداخته اند، پیاده سازی نخواهد شد. قانون اساسی و اصل 44 باید با فرمول های اساسی پیاده سازی شود. دو سال اعتراض کردیم که اینگونه واگذاری و رد دیون اشتباه است. چرا اصل 44 در رونق و پویایی صنعت تاثیر ندارد چون اعتراضات ما ترتیب اثر داده نمی شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری اشاره داشتند که نگذارید کانون های فساد رشد کنند. بر مردم هم مبرهن است که وقتی اقتصاد به مسیر رشد نمی افتد، به دلیل وجود رانت و فساد است که شاید میزان آن کم باشد ولی اثر بالایی داشته است. چرا همه دولت ها شعار مبارزه با رانت می دهند؟ چون چشم خود را بر رانت هایی که کنار دست شان است، بسته اند.


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو اعلام کرد:
انتقاد از سهم ۱۵ درصدی قطعه سازان و تمرکز بر ساخت خودروهای فرانسوی

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اعلام انعقاد عمده قراردادهای خودروسازان با فرانسوی‌ها گفت: سهم قطعه سازان از ساخت ۴۰ درصدی انواع خودروهای جدید با شرکت‌های خارجی ۱۵ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش محبی نژاد با اشاره به قرارداد جدید خودروسازان کشوربا شرکت‌های فرانسوی برای تولید انواع خودرو، به تسنیم گفت: براساس ضوابط وزارت صنعت، باید این قراردادها با اولویت داخلی سازی قطعات انجام شود.

وی با بیان اینکه اخیراً مشکلات بانکی ایران با کشورهای غربی تا حدودی برطرف شده، افزود: هم اکنون مقدمات اجرای این قراردادها و ساخت خودروهای جدید آغاز شده اما هنوز جزئیاتی از میزان داخلی سازی قطعات به قطعه سازان اعلام نشده است. درحالی که قطعه سازان باید از جزئیات داخلی سازی قطعات خودروهای جدید مطلع بوده تا با انعقاد قراردادهایی با شرکای خارجی شرایط لازم را برای تولید قطعات مورد نیاز در کشور فراهم کنند.

محبی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر عمده قراردادهای شرکت‌های خودروساز با فرانسوی‌ها است، گفت: این امر باعث می‌شود تا قطعه سازان کشور متمرکز بر تولید قطعات این خودروها باشند و تا حدودی ظرفیت ها به جای تولید قطعات انواع خودروهای جدید، منحصر به تولید قطعات خودروهای فرانسوی شود.

وی با اعلام اینکه براساس ضوابط اعلام شده باید تولید انواع خودروهای جدید با شرکت‌های خارجی با 40 درصد ساخت داخل انجام شود، اظهارداشت: از این 40 درصد، 15 درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ بوده و از 25 درصد باقی مانده 10 درصد به قطعه سازان اصلی تحت پوشش شرکت‌ خارجی اختصاص دارد. در مجموع قطعه سازان مستقل ایرانی سهم 15 درصدی را به خود اختصاص می دهند. البته براساس برنامه ریزی ها باید تا دو سال آینده ساخت داخل قطعات خودروهای جدید 70 درصد شود.

برای برقی‌سازی ۶۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۲۳:
ایران‌خودرو با شرکت ال‌جی کره قرارداد می بندد/ آغاز عملیات از پاییز

بلومبرگ اعلام کرد ایران‌خودرو با شرکت ال‌جی کره برای برقی‌سازی ۶۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۲۳ قرارداد امضاء می کتد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ اعلام کرد قرار است شرکت ال‌جی کره محصولات ایران‌خودرو را از اوایل پاییز برقی‌ کند و تا 7 سال دیگر، 60 هزار وسیله نقلیه برقی می‌شود.

هاشمی یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو گفته است مذاکرات در حال انجام بوده و ممکن است انجام این قرارداد از پاییز آغاز شود.

شرکت بین‌المللی ال‌جی قرار است باطری و دیگر قطعات مورد نیاز را برای این شرکت خودروساز تأمین کند و نیز ایستگاه‌های شارژ برق نصب کند و ایران خودرو، خودروها را می‌سازد.

سخنگوی این شرکت گفت: در حال حاضر نقشه توسعه وسایل نقلیه برقی و احداث زیربناهای شارژ برقی را در ایران انجام می‌دهیم. این شرکت جزئیات بیشتری را اشاره نکرد.

علی ایزدی نجف‌آبادی تحلیلگر در بخش مالی انرژی بلومبرگ گفت: ایران قطعاً از برقی‌سازی خودرو در بخش حمل‌ونقل منتفع خواهد شد چرا که باعث کاهش تقاضا برای بنزین و نیز کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

به گفته وی به‌رغم منابع طبیعی فراوان این کشور ظرفیت پالایشگاهی داخلی برای پاسخ به تقاضای بنزین در کشور ندارد و اکنون متکی به واردات است.

طبق ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو:
خودروسازان خسارت‌های ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات و تعمیرات را می دهند

براساس ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان ملزم به جبران خسارت‌های ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات و تعمیرات شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که توسط سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای تولیدکننده خودرو ابلاغ شده ، خودروسازان ملزم به جبران خسارت‌های وارده  ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات یا تعمیرات شدند.

طبق ماده ۲۵ این قانون "چنانچه به تشخیص مراجع مربوطه در قانون به علت عدم کیفیت تعمیرات، سهل‌انگاری و یا استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز، خسارتی متوجه مصرف‌کننده شود، عرضه‌کننده خودرو موظف به جایگزین کردن قطعات، رفع نقصان خدمات بدون دریافت وجه و جبران خسارت وارده است".
+ نوشته شده توسط Bors در چهارشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴ قبل از ظهر، ۳ بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha 
 
نوشته‌های اخیر