تبلیغات
واکنش اولیه بازار سهام ایران به کودتای شبانه ترکیه

در پی کودتای شبانه ترکیه که با احتمال شکست کودتاچیان همراه شده، بازار سهام ایران به این رویداد مهم منطقه ایی، واکنش محتاطانه و همراه با رشد نسبی قیمت ها نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی رویداد تاریخی و سیاسی ترکیه و کودتای شبانه در این کشور همسایه که با بازتاب های سیاسی و اقتصادی متعددیی مانند سقوط ارزش لیر ، بسته شدن تنکه بسفر و اختلال در حمل نفت و قطع پروازها و... همراه بود، فعالان بازار سهام با نگرانی اثر این رویداد و همچنین حمله تروریستی نیس فرانسه (که با گشته شدن 83 نفر توسط کامیون روبرو شد)، اولین روز هفته را آغاز کردند.

براساس این گزارش، در آغاز معاملات امروز بورس، فعالان به کودتای ترکیه واکنش محتاطانه نشان دادند و اکثر سهامداران مخصوصا" حقیقی ها ضمن عدم خرید سهام آماده عرضه شدند اما با حمایت برخی افراد حقوقی و رشد نسبی برخی شرکت های بزرگ مانند توسعه معادن و فلزات ، بانک صادرات و همراه اول و ... شاخص بورس با رشد مواجه شد.

با این حال معامله 60 میلیارد تومانی سهام در 45 دقیقه اول امروز نشان از حاکمیت احتیاط در تصمیم گیری ها داشت.

این درحالی است که بازار سرمایه ایران علاوه بر کودتای ترکیه با اولین سالگرد برجام و مواضع متفاوت مسئولان سیاسی داخلی و خارجی روبرو است.

 ظریف: کودتا در ترکیه محکوم به شکست است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران پیام جدیدی در صفحه‌ی توئیتر خود منتشر کرد.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف در توییت جدید خود درباره کودتا در ترکیه، گفت:

"دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخبشان ثابت کرد که کودتا جایی در این منطقه ندارد و محکوم به شکست است

 شمخانی: وقایع ترکیه را بدقت و با نگرانی تحت نظر داریم
«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به رخدادهای ترکیه، تصریح کرد: بدقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم.
به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی در این خصوص همچنین اظهار داشت: کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.


نقدی بر نواقص نهمین نمایشگاه بورس
نمایشگاه بورس محلی برای خود نمایی و دور همی به همراه عکس یادگاری !

این دوره از نمایشگاه هم در حالی به پایان رسید که لازم است از همین امروز برای سال آینده به صورت جدی برنامه ریزی کرده و برای رفع نواقص موجود اقدام کنیم.

از کجا بورس بخریم؟؟ الان بورس چنده؟؟ این ها همان سوالاتی هستند که سالیان سال در جریان حضور برخی افراد ناآشنا به بازار سهام در نمایشگاه های بورس از غرفه داران پرسیده می شود. نهمین نمایشگاه بورس اما در حالی با برگزاری مراسم اختتامیه و رونمایی از نشان سمبلیک نمایشگاه دهم پایان یافت که در این دوره چنین سوالاتی کمتر از زبان بازدید کنندگان شنیده می شد.

به گزارش بورس نیوز، این دوره از نمایشگاه هم در حالی به پایان رسید که لازم است از همین امروز برای سال آینده به صورت جدی برنامه ریزی کرده و برای رفع نواقص موجود اقدام کنیم.

در این دوره برنامه های ارزشمند و جدیدی به اجرا در آمد که جای تقدیر و تشکر دارد؛ از جمله رونمایی از درگاه الکترونیکی سهامداران، تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه، رونمایی از کتاب های برگزیده جدید تألیف شده، برخی سامانه های کاربردی از جمله سامانه محاسبه سود سهام توسط شرکت کارگزاری مبین سرمایه، نسخه تحت وب رهاورد نوین، حضور کودکان و فرهنگ سازی و آشنایی آنها با مفاهیم بورس، بانک و بیمه، تجلیل از برترین های آزمون های گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه و نیز تقدیر از خبرنگاران و اصحاب رسانه که در جای خود اقدامات خوبی است.

ایرادات نمایشگاه نهم

نکته مهم اینجاست که برای رسیدن به نقطه مطلوب توجه به ایرادات و مشکلات بیش از اقدامات انجام شده حایز اهمیت است. چرا که با تلاش برای رفع آنها مسلماً می توان به نتیجه دلخواه دست یافت. در این دوره از نمایشگاه بورس هم ایراداتی مشاهده شد که بد نیست به آنها اشاره کنیم و درصدد رفع آنها باشیم.

چرا که به هر ترتیب اگر واقع بینانه نگاه کنیم این نمایشگاه چندان که باید و شاید نتوانسته خروجی و نتیجه دلخواه را در بر داشته باشد و می توان گفت به محلی تبدیل شده برای نمایش زرق و برق ها و برگزاری دورهمی های دوستانه و انداختن عکس های یادگاری و به نوعی دید و بازدیدهای فعالان بازار سرمایه.

اما در مقابل برای برگزاری این نمایشگاه نه نشانی از انجام فعالیت های قابل توجه و البته اثرگذار در زمینه فرهنگ سازی در سطح جامعه مشاهده شد و نه خبری از افزایش تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه این دوره نسبت به سال های قبل بود. آنچنان که نمایشگاه امسال به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می شود، چندان با استقبال پرشور مردم و سرمایه گذاران و فعالان بازار رو به رو نبود.

البته بودند برخی غرفه ها که برنامه های جدید و جذابی را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته بودند که یکی از بهترین نمونه های آن را می توان غرفه بورس کاپ دانست. غرفه ای که امکان خرید و فروش مجازی را برای افراد فراهم می کرد تا در قالب مسابقه ای جالب، سرمایه گذاری که بالاترین میزان بازدهی را در شرایطی برابر نسبت به دیگر شرکت کنندگان کسب کند، انتخاب شود. اما تقریباً سایر غرفه ها چندان جذابیتی را برای بازدیدکنندگان فراهم نکرده بودند.

تیرماه بدترین زمان برای نمایشگاه بورس

ایراد اصلی که اکثر قریب به اتفاق مسئولین، غرفه داران و البته بازدیدکنندگان به آن اشاره می کردند زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه بود که به دلیل تقارن با فصل برگزاری مجامع شرکت ها به ویژه در ترافیک روزهای پایانی تیرماه برخی شرکت ها را به دردسر انداخته بود؛ آن هم در شرایطی که شرکت ها به دنبال تهیه گزارش های عملکرد میان دوره ای نیز هستند.

از سوی دیگر آنکه نمایشگاه از روز یکشنبه تا چهارشنبه برپا شده بود و بسیاری از فعالان بازار و کارگزاران درگیر معاملات روزانه بودند. حال آنکه بهتر بود زمان برگزاری نمایشگاه طوری تعیین می شد که علاقه مندان بتوانند حداقل در دو روز پایانی هفته و بدون دغدغه معاملات روزانه از نمایشگاه بازدید کنند.

برگزاری نمایشگاه نهم در سکوت

ایراد بعدی اینکه برنامه ریزی ها و فعالیت های تبلیغاتی برای برگزاری این نمایشگاه جهت جذب بازدیدکنندگان به اندازه کافی نبود که بتواند پای مردم عادی و افراد مختلف جامعه را به این نمایشگاه باز کند. زیرا قبل از برگزاری نمایشگاه نه از تبلیغات در رسانه های جمعی و تیزرهای تلویزیونی جذاب خبری بود و نه تبلیغات در سایر رسانه ها و به نوعی این دوره نمایشگاه در سکوت برگزار شد تا تنها به یک گردهمایی خصوصی برای خود فعالان بازار سرمایه تبدیل شود. گواه این مدعا را می توان در تعداد بازدیدکنندگان و میزان استقبال از نمایشگاه یافت و این پرسش را مطرح کرد که آیا در این دوره نسبت به سال های قبل تعداد بازدیدکنندگان تغییر زیادی داشته؟ آن هم در شرایطی که پس از اجرایی شدن برجام نگاه سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران داخلی به بورس معطوف شده و طی این مدت دیگر بازارها قدرتی برای عرض اندام پیدا نکرده اند.

همچنین می توان گفت اگر برگزاری چنین نمایشگاهی واقعاً بتواند در سطح جامعه اثر گذار باشد بایستی پس از آن شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات همزمان با افزایش تعداد کدهای سهامداری فعال باشیم. حال آنکه پس از برگزاری این گردهمایی که اتفاقاً چند سالی است به صورت بین المللی نیز برگزار می شود، تغییر محسوسی در این متغیرهای مهم نمایان نشده است.

چرا خبری از دستاوردهای جدید نیست؟!

ایراد دیگر به برگزاری این نمایشگاه این است که چرا شرکت ها چندان تلاش نمی کنند در این دوره به ارایه دستاوردها و معرفی محصولات جدید خود بپردازند. این در حالی است که اگر دستاوردها به درستی ارایه شود، مسلماً با افزایش آشنایی و اطلاعات افراد، در نهایت بازار سرمایه توسعه خواهد یافت و در طرف دیگر به درآمد شرکت کنندگان هم افزوده خواهد شد.

همچنین غرفه داران حداقل بایستی در این نمایشگاه فرصتی را فراهم کنند برای برقراری ارتباط هر چه بهتر سهامداران و سرمایه گذاران با مدیران شرکت ها تا افراد بتوانند از این طریق مشکلات خود را در حوزه سهامداری و سرمایه گذاری رفع کنند و به جواب پرسش های خود دست یابند. پرسش هایی که در طول سال و طی تماس های متعدد با امور سهام و واحد مالی شرکت ها همواره بی پاسخ می مانند و چه بسا سهامدار با پابرجایی این مشکلات سال ها دست به گریبان است.

به عبارت بهتر، برپایی این غرفه ها بایستی منجر به پاسخگویی باشد و افرادی در آن حضور یابند که از تسلط کافی و البته اجازه پاسخگویی به مخاطبان برخوردار باشند؛ نه صرفاً تنی چند از پرسنل شرکت که تنها برای خالی نماندن غرفه ها حاضر هستند و هیچ اطلاعاتی برای رسیدگی به خواسته ها و پاسخ به پرسش های بازدیدکنندگان ندارند.

عکس یادگاری گرفتید؛ ولی تحلیل و نظرات کارشناسی کو؟!

شاید کوچکترین خروجی نمایشگاه بورس این باشد که غرفه داران و تحلیلگران برای مخاطبان تحلیلی نسبت به آینده ارایه کنند. البته کارگاه های آموزشی و نشست هایی هم برگزار شد، اما نکته اصلی اینجاست که این برنامه های چند روزه نمی تواند چندان به توسعه بازار کمک کند، بلکه بایستی این روند در طول سال تداوم داشته باشد.

اما طی این گردهمایی کدام طرح و برنامه ای برای یک بازه یکساله تا دوره بعدی نمایشگاه جهت کمک به توسعه بازار رونمایی می شود تا در سال بعد میزان دستیابی به آن مورد ارزیابی قرار گیرد؟!

به عبارت بهتر می توان گفت نمایشگاه بورس برای بسیاری از شرکت کنندگان تنها زمانی است برای به نمایش گذاشتن هنر رنگ و زرق و برق غرفه ها و به رخ کشیدن خود برای شرکت های رقیب، برگزاری دورهمی های دوستانه و گرفتن عکس های یادگاری.

غرفه های پراکنده؛ بازدیدکنندگان سر در گم!!

موضوع دیگری که هر سال نسبت به آن ایراد وارد شده اما تاکنون مرتفع نشده است، عدم تمرکز غرفه ها بر حسب تخصص و نوع فعالیت آنهاست. زیرا باز هم همانند سال های گذشته پراکندگی در سالن ها و غرفه ها موج می زد. بطوریکه برای فردی که به دنبال آشنایی با خدمات جدید کارگزاران و یا سبدگردان ها است، گشتن در تمام سالن ها و یافتن همه شرکت های فعال این گروه کار بسیار خسته کننده ای است. اما اگر این تمرکز حفظ شود برای افراد هم راحت تر خواهد بود تا بتواند مقایسه بهتری بین خدمات هر مجموعه با سایر رقبای فعال در همان حوزه انجام دهد. اما به عنوان مثال اگر فردی تنها می خواهد به سراغ ناشران بورسی برود، باید یک به یک به سالن های مختلف سر بزند.

مشکل پابرجای سیستم تهویه سالن ها

از پراکندگی مجموعه های مرتبط با هم در سالن های مختلف هم که بگذریم، تهویه و سیستم سرمایشی سالن ها بود که هر بازدیدکننده و البته غرفه داران را آزار می داد. ایرادی که در سنوات قبل نیز وجود داشت اما باز هم در سال جاری رفع نشده بود.

رسانه ها باز هم مظلوم واقع شدند

در نمایشگاه نهم باز هم رسانه ها از بقیه شرکت کنندگان مظلوم تر بودند تا جایگاه های نه چندان مناسب به آنها اختصاص یابد. این در حالی است که انتظار می رفت به رسانه ها غرفه رایگان و در جایگاه هایی مناسب آنها اختصاص یابد.

سخنرانی نه؛ پاسخگو باشید

و اما موضوع بعدی که مسئولین باید به آن توجه کنند این است که سهامدار و سرمایه گذار به دنبال طرح مشکلات خود است و گوشی شنوا می خواهد و شاید به جای سخنرانی های طولانی و مستمر آنها، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بین مسئولان و بازدیدکنندگان موثرتر است. اما جالب اینکه در نمایشگاه بورس باز هم به جای شنیدن صدای سهامدار، باز هم این مسئولین بودند که سخنرانی کردند؛ آن هم پیرامون آمارها و گزارشاتی که بارها و بارها آنها را در تلویزیون و رسانه ها می بینیم و می خوانیم. در حالیکه شایسته این بود که زمانی به طرح معضلات آنها با مسئولین اختصاص داده می شد.

نمایشگاهی برای فرهنگ سازی یا هزینه سازی؟!

آیا هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاهی فرهنگ سازی است؟ پس چرا بعد از پایان آن اتفاقی در تعداد کدهای سهامداری فعال مشاهده نمی شود؟ این در حالی است که هزینه های هنگفت و سرسام آوری خرج برپایی تک تک غرفه ها می شود که البته عمده آن به جیب شرکت نمایشگاه های بین المللی سرازیر می شود و هیچ منفعتی برای جامعه سهامداری ندارد. اما اگر قرار است این نمایشگاه ها خروجی خاصی برای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری مولد ندارد، آیا بهتر نیست این هزینه ها را صرف فرهنگ سازی مستقیم در سطح جامعه و برای آشنایی بیشتر مردم جامعه با بازار سرمایه و بورس کنیم؟! هزینه هایی که به عنوان مثال برای برای برپایی غرفه یک کارگزاری معادل کارمزد دریافتی معاملات یکساله اش از سرمایه گذاران است و شنیده شده بسیاری از مجموعه ها به دلیل بالا بودن مبلغ این هزینه ها از حضور در این دوره از نمایشگاه بورس امتناع کرده بودند.

از خارجی ها چه خبر؟

امسال اما در حالی که انتظار حضوری پررنگ از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی را داشتیم، اما این امر چندان در سالن ها چشمگیر نبود. حال آنکه یکی از دلایل عدم برپایی نمایشگاه در سال گذشته این بود که با برگزاری نمایشگاه بعد از حصول توافق در مذاکرات ایران با گروه 1+5 و با اجرایی شدن برجام بتوانیم فرصتی برای حضور چشمگیر سرمایه گذاران خارجی فراهم کنیم تا با بازار سرمایه ایران آشنا شوند. اما گویا در این زمینه هم دستاورد خاصی نداشتیم و تنها به امضای چند تفاهم نامه با بورس های خارجی در چند کشور انگشت شمار بسنده کردیم. اما در این رابطه هم از حرف تا عمل فاصله بسیار است و باید منتظر کارهای اجرایی و تحولات واقعی در بازار باشیم.

وزیران کجایید؛ عزیزان کجایید؟!

همچنین، یکی دیگر از نکات مهم این است که بازار سرمایه و بورس همواره به عنوان بزرگترین مکان برای تأمین مالی صنایع مختلف است و شاید همین امر اهمیت نمایشگاه تخصصی بورس را نشان می دهد و از همین رو، لازم به نظر می رسید که وزرای صنعت و معدن، نفت، نیرو، کار و امور اجتماعی و ارتباطات و سایر مقامات ارشد در کنار وزیر اقتصاد از این گردهمایی بازدید کرده و به درد دل سهامداران شرکت های فعال در صنعت و نهادهای مرتبط با وزارتخانه متبوع خود گوش کنند. اما جای خالی همه آنها در این نمایشگاه به وضوح مشخص بود و امیدواریم در دوره های بعدی شاهد بازدید این مقامات از نمایشگاه باشیم.

لطفاً باد به غبغب نیندازید، به وعده ها عمل کنید

کوتاه سخن اینکه، مشکلات را دریابیم و با بیان مکرر موفقیت های گذرا و کوتاه مدت خود طی زمان برگزاری نمایشگاه، باد به غبغب خود نیندازیم و فکر نکنیم کار شاقی کرده ایم. گرچه هر سال به بسیاری از این ایرادات اشاره می شود، اما هیچگاه رفع نشده است؛ اما باز هم در این گزارش سعی کردیم به برخی از آنها اشاره کنیم.

در پایان اینکه، در این فرصت یکساله ای که تا زمان برگزاری نمایشگاه دهم داریم، تلاش کنیم وعده هایی را که در دوره اخیر داده ایم، محقق کنیم و ایرادات را رفع نماییم تا فرهنگ سهامداری با اطمینان خاطر بیشتری در جامعه رواج پیدا کند.
+ نوشته شده توسط Bors در شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸ قبل از ظهر، یک بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha 
 
نوشته‌های اخیر